Szlak pieszy zielony: Nová Sedlica – Čierťaž (1072 m.)

Mało atrakcyjny szlak, który możemy potraktować jako łącznikowy. Nie oferuje żadnych widoków. Większość trasy prowadzi leśnymi drogami dla ciężkich pojazdów. Po deszczu rozjeżdżone drogi robią się błotniste i śliskie, ich przejście jest więc nieprzyjemne. Długość szlaku niecałe 6,5 km, czas przejścia od 2,5 do 3 godzin.

(Zielony szlak na Čierťaž)

(Zielony szlak na Čierťaž na mapie Gór Bukowskich)

Opis szlaku

Początek szlaku taki sam jak szlaku żółtego, prowadzącego na Jarabą skałę (opis TU ). Po dojściu do miejsca zwanego Poľana, skręcamy w prawo (widoczny drogowskaz), przechodzimy przez drewniany mostek, następnie wzdłuż pola biwakowego (informacje o miejscu biwakowym TU),  wchodzimy do lasu i tu, idąc swego rodzaju wąwozem, zaczynamy mozolnie piąć się w górę, cały czas leśną drogą. (Uwaga! Droga ta jest często rozjeżdżona przez traktory, dlatego zaraz po deszczu musimy liczyć się z tym, że będziemy grzęznąć co najmniej po kostki w błocie!).

(Stary przystanek autobusowy na polu biwakowym. Został tu przeniesiony, by służyć turystom jako schronienie.)

Po wyjściu z „wąwozu” (po ok.1 km), droga robi się szersza. Prowadzi cały czas przez las i cały czas drogą dla ciężkich pojazdów. Warto pilnować się oznakowania, bo od naszej drogi odchodzą kolejne.

Po przejściu ok. 5 km dochodzimy do polany, przez którą przechodzimy prosto w kierunku północnym (zimą mało widoczne oznakowanie), a następnie znowu wchodzimy w las i teraz już serpentynami leśną ścieżką do szczytu. (Uwaga! W zimie w tej części szlaku trudności orientacyjne, dlatego trzeba pilnować oznakowania!).

Możliwość dalszych wycieczek:

Čierťaž – Jarabá skala

Z Čierťaža, który znajduje się na polsko-słowackiej grani, możemy skręcić w lewo i dojść do Jarabej skały, a następnie żółtym szlakiem (opis TU) wrócić do Novej Sedlicy.

Čierťaž – Kremenec

Z Čierťaža możemy skręcić w prawo, dojść do Kremenca, a następnie czerwonym szlakiem (opis wkrótce) zejść do Novej Sedlicy. Zwykle jednak turyści wybierają odwrotny kierunek, czyli z Novej Sedlicy wchodzą czerwonym szlakiem na Kremenec, potem graniczną granią na Čierťaž, a następnie schodzą zielonym szlakiem z powrotem do Novej Sedlicy. Takie rozwiązanie jest lepsze z tego względu, że lepiej, gdy jesteśmy zmęczeni i nie mamy siły podziwiać otoczenia, wracać mniej atrakcyjnym szlakiem (czyli zielonym).

Nová Sedlica – Príkry – Nová Sedlica lub Kremenec – Príkry – Nová Sedlica

(Widok z drogi na Príkry)

Być może niektórzy z was zastanawiali się dokąd prowadzi droga, która odchodzi w bok od Sedla pod Temným vŕškom (Przełęczy pod Ciemnym Wierzchołkiem). Przełęcz ta znajduje się na oznaczonym czerwonym kolorem szlaku Nová Sedlica – Kremenec, w miejscu, gdzie zaczyna się teren rezerwatu przyrody Stužica (więcej o rezerwacie TU). Drogą tą dojdziemy na szczyt o nazwie Príkry. Wystarczy, że po prostu pójdziemy tą drogą (najpierw prowadzi ona prosto, potem skręca na północ, a w końcu na zachód). Najpierw dojdziemy do łąki, z której rozpościerają się widoki, następnie do wysokiego masztu nadawczego (to szczyt Príkrego), a potem prowadzącą nas drogą w dół dojdziemy do zielonego szlaku Nová Sedlica – Čierťaž. Tu możemy albo kontynuować wędrówkę na Čierťaž, albo zejść do Novej Sedlicy. Nie jest to szczególnie atrakcyjna trasa. Przyznam, że przeszłam ją wiedziona ciekawością, gdzie prowadzi wygodna leśna droga, którą mijam za każdym razem, gdy przez Kremenec docieram do Gór Bukowskich.

Czy wejście na Príkry jest legalne? Teoretycznie nie. Jednak na Słowacji, a zwłaszcza w Górach Bukowskich, teoria z praktyką nie idą ze sobą w parze. Ale o tym napiszę więcej już w innym wpisie na blogu.