Szlak pieszy czerwony: Nová Sedlica – Ubľa

To najmłodszy szlak turystyczny Gór Bukowskich. Został wyznaczony w 2014 r., by połączyć turystyczne trasy słowackiej i ukraińskiej części Bieszczad. Punktem końcowym szlaku jest przejście graniczne Ubľa – Malyj Bereznyj, które jest zarazem łącznikiem z czerwonym szlakiem ukraińskim. Trasa w znacznej części atrakcyjna, z widokami. Długość szlaku ok. 25,5 km, suma przewyższeń ok. 1500 m, czas przejścia ok. 6 godz.

(Szlak Nová Sedlica – Ubľa na mapie Gór Bukowskich)

Szlak raczej rzadko uczęszczany, pierwsza jego część niestety prowadzi główną drogą jezdną. Ze szlaku można odbić na Holicę, trasa prowadzi wzdłuż części Linii Arpada – węgierskich umocnień z czasów II wojny światowej. Potem starą asfaltką, którą przy dobrej pogodzie idzie się w pełnym słońcu.  Warto zaopatrzyć się w wystarczającą ilość wody, bo po przejściu wsi Uličské Krivé następne miejsce ze sklepem czy jakimś domostwem znajdziemy dopiero w Ubli.

Opis szlaku

Szlak zaczyna się w centrum Novej Sedlicy i prowadzi wzdłuż głównej drogi. kierujemy się tą drogą w kierunku południowym i po trzech kilometrach dochodzimy do wsi Zboj. Idziemy początkowo główną drogą, po czym szlak odbija w lewo na mostek i dalej prowadzi wzdłuż wsi boczną drogą, a następnie znowu nas wprowadza na główną drogę. Po dalszych trzech kilometrach (od wyjścia ze wsi Zboj) dochodzimy do miejsca, gdzie szlak odbija w lewo (oznakowanie na metalowej balustradzie przy drodze). Tu schodzimy do potoku. Gdy wody jest mało, przechodzimy po kamieniach. Jeśli jest więcej, można zdjąć buty i przejść przez wodę. Jeśli nie chcemy przechodzić wpław przez potok, idziemy dalej główną drogą i po kilkuset metrach dochodzimy do mostka, którym przechodzimy na drugą stronę potoku.

Po przejściu na drugą stronę idziemy leśną ścieżką (może być częściowo zarośnięta). Następnie polną drogą wychodzimy znowu na główną drogą i po trochę ponad kilometrze (od Novej Sedlicy ok. 9 km) dochodzimy do wsi Uličské Krivé. Przechodzimy przez wieś, po czym na jej końcu skręcamy w lewo i schodzimy ostatecznie z głównej drogi.

(Strzałka, której nie możemy przeoczyć)

Początkowo nasza trasa prowadzi starą asfaltką. Po przejściu kilkuset metrów od skrętu w lewo strzałka na asfalcie pokazuje nam skręt w prawo. Skręcamy i idziemy szeroką drogą wzdłuż lasu. Nie wchodzimy do lasu, ale wychodzimy na dużą polanę i tu kierujemy się na skos w prawo (Uwaga! słabe oznakowanie), mijamy kolejną leśną polanę, po czym szlak wprowadza nas do lasu na ścieżkę i tu pokrywa się ze szlakiem ścieżki edukacyjnej prowadzącej przez Rezerwat Przyrody Rožok (oznaczenie: biały kwadrat z zielonym pasem po przekątnej).  Rozstajemy się ze ścieżką edukacyjną i teraz szlak prowadzi szeroką leśną aleją pod górę przez gęsty las (uwaga na oznakowanie!). Po deszczu droga błotnista ze względu na poruszający się tamtędy ciężki sprzęt drwali.

Po przejściu ok. 5 km od wsi Uličské Krivé wychodzimy na rozległą i długą leśną polanę (widoki!), przechodzimy przez nią do końca, po czym znów wchodzimy do lasu. Teraz już leśną ścieżką schodzimy w dół, po czym szlak ostro odbija w prawo i dalej leśną ścieżką dochodzimy do mostu w miejscu nazywanym Ulička. Od Novej Sedlicy mamy za sobą prawie 16 km.

(Most w Uličce)

Przechodzimy przez most, po czym skręcamy w prawo i wchodzimy na leśną dość szeroką ścieżkę, a następnie skręcamy w lewo i idziemy dalej przez las (Uwaga na oznakowanie! Uwaga! Tu znajdujemy się tuż przy granicy z Ukrainą!). Szlak prowadzi teraz wzdłuż Linii Arpada (widoczne stare bunkry), po czym odbija w prawo, oddala nas od ukraińskiej granicy i wyprowadza na starą asfaltkę.

Teraz szlak prowadzi starą asfaltką (w pogodne i ciepłe dni na tym odcinku idziemy w pełnym słońcu i doskwierającym upale!) i po około 2,5 km od mostu v Uličce dochodzimy do miejsca zwanego Pod Kremiancom (nieopodal znajduje się szczyt Kremenec, 478 m). W tym miejscu praktycznie wychodzimy z Gór Bukowskich.

(Pod Kremiancom)

Dalej szlak (już bardzo dobrze oznaczony) prowadzi początkowo lasem, potem polną ścieżką, aż wreszcie starą asfaltką. Po około 6 kilometrach od miejsca Pod Kremiancom dochodzimy do Ubli.

Parę uwag

Kiedy szłam pierwszy raz tym szlakiem, dwa razy zatrzymała mnie słowacka policja graniczna. Był to początek maja 2018 r. i wtedy Góry Bukowskie były mało uczęszczanym turystycznie regionem, a poza sezonem turystów praktycznie nie było. Pierwsza kontrola odbyła się tuż za wsią Uličské Krivé, przy zejściu z drogi głównej. Panowie zapytali mnie o cel marszu i spisali z dowodu.

Druga kontrola nie była już tak miła, bo zgubiłam się na szlaku i zeszłam z niego do pierwszej napotkanej wsi. Był to Ulič, a gdy wyszłam z lasu zobaczyłam z daleka dwoje biegnących w moją stronę policjantów. Musieli mnie zobaczyć wcześniej a moje wyjście z lasu wyraźnie ich zaniepokoiło. Z daleka do mnie krzyczeli, że mam się zatrzymać. Kiedy dobiegli (kobieta i mężczyzna) od razu mnie wylegitymowali i pytali skąd przyszłam. Na szczęście kolega Słowak poradził mi, żebym zgłosiła na wszelki wypadek swoje przejście (szłam wzdłuż całej granicy słowacko-ukraińskiej) do komendanta odpowiedniego oddziału słowackiej policji granicznej. Dostałam od niego mail potwierdzający, że został o mojej trasie poinformowany. Mail okazał się dla policjantów wystarczającym dowodem mojej niewinności.

Od tamtej pory nigdy więcej policja graniczna nie zatrzymała, a kilka razy nawet mi pomogli podwożąc, gdy nie kursował akurat autobus.

Zawsze musimy mieć ze sobą dowód osobisty. Jeśli trafimy na kontrolę, należy okazać dowód i powiedzieć skąd i dokąd idziemy. Jeśli się zgubiliśmy, też trzeb ao tym powiedzieć. Jeśli świadomie zeszliśmy ze szlaku, też należy o tym uczciwie powiedzieć. W przypadku kontroli opłaca się być po prostu uczciwym. Bo jeśli powiemy prawdę i dostosujemy się do poleceń pograniczników, nie spotkamy się z żadnymi sankcjami. Naprawdę.

Druga ważna sprawa: szlak w dwóch odcinkach biegnie bardzo blisko ukraińskiej granicy. Właśnie na tych odcinkach należy zachować szczególną ostrożność, bo w razie niezamierzonego przejścia na ukraińską stronę czeka nas odprowadzenie na ukraiński posterunek, czekanie aż przyjedzie po nas słowacka policja graniczna i jeszcze sowity mandat. Przekonało się o tym już paru nieuważnych turystów i wszyscy bardzo źle wspominają tę przymusową wycieczkę na Ukrainę.

(Asfaltka na odcinku Ulička – Pod Kremiancom, tu czasem żar leje się z nieba!)

I trzecia. Jeśli zabraknie nam wody, to jedyną szansę na zaopatrzenie się w coś do picia mamy w Uliču. Gdy dojdziemy do Ulički (tam, gdzie znajduje się most), skręcamy w prawo i idziemy krótkim żółtym szlakiem do asfaltowej drogi. Ta droga po około dwóch kilometrach doprowadzi nas do wsi Ulič, gdzie będziemy mogli kupić wodę w sklepie lub poprosić o nią miejscowych.

Możliwości dalszych wycieczek

Szlak czerwony Nová Sedlica – Ubľa można podzielić na odcinki, a te odcinki połączyć z innymi szlakami i w ten sposób zrobić kilka interesujących wycieczek.

We wsi Uličské Krivé od czerwonego szlaku odchodzi szlak pieszy niebieski Topoľa – Ruský Potok – Uličské Krivé (opis szlaku TU).

Również będąc we wsi Uličské Krivé, możemy połączyć przejście szlaku z przejściem ścieżki edukacyjnej przez Rezerwat Rožok (opis TU).

Na odcinku Ulička – Pod Kremiancom odchodzi ścieżka na Holicę, wejście zajmuje około 10 minut (opis TU).

(Fragment Linii Arpada)

Możemy połączyć wejście na Holicę (opis TU) z przejściem Linii Arpada. Wtedy schodzimy z Holicy do Ulič, a następnie kierujemy się tak, jak prowadzi żółty szlak Ulič – Ulička i dalej czerwonym szlakiem Nová Sedlica – Ubľa wzdłuż Linii Arpada. Wychodzimy następnie z lasu na starą asfaltkę. Szlak czerwony skręca w lewo, a my skręcamy w prawo i dochodzimy z powrotem do Uliča.